رقص یاللی

رقص یاللی همانطور که در قسمت معرفی رقص آذری گفته شد تمامی رقصهای آذربایجانی دارای پیشینه و مضمون میباشد که بسته به اتفاق یا شرایطی که حاکم بود اکنون نمایش نمادینی وجود دارد. ثابت شده است که رقصی به شباهت یاللی که در بیشتر اقوام وجود دارد نمادی از همبستگی، شکرگذاری، شادی و اقتدار میباشد.

رقص یاللی

شکل گیری رقص یاللی

انسانهای بدوی که بصورت دسته جمعی و طایفه ای زندگی میکردند نیازهای اولیه خود مانند بقا، خورد و خوراک، مسکن و… را نیز دسته جمعی تامین میکردند. یکی از این نیازها تامین غذا و شکار کردن بود. این شکار به این صورت انجام میگرفت که قشر جوان و چالاک ایل چه زن و چه مرد باهم به شکار میرفتند. و پس از موقعیت یابی و یافتن شکار، با ایجاد سرو صدا شکار را محاصره کرده و به پای کوه رم میدادند. و در نقطه ایکه شکار راه فرار نداشت توسط اهل قبیله شکار میشد. سپس آتشی بپا کرده، شکار را ضبح کرده میپختند و میخوردند. بعد به پاس این موفقیت و شکرانه از طبیعت دور همان آتش دست در دست هم به شادی و پایکوبی میپرداختند. که این مرحله از تاریخ را در تصاویر غار ها نیز میتوان یافت.

yalli zorxana

هم اکنون این پدیده بنام رقص یاللی بعنوان رقص ملی آذربایجان میباشد که در سازمان یونسکو بعنوان اثر هنری ملی آذربایجان ثبت شده است شناخته میشود. این رقص توسط دختران و پسران دست در دست هم اجرا میشود. ریتم موسیقی این رقص با 4*2 شروع شده و با 8*6 بپایان میرسد. رقص یاللی انواع مختلفی دارد، از جمله : یاللی زورخانه، یاللی نخحوانی، یاللی شَکی و ….

اشتراک گذاری
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا